Lider w Polsce
Grupa Prymat to jeden z wiodących producentów przypraw w Europie, a także producent przetworów owocowo-warzywnych. Grupa Prymat posiada szerokie kompetencje w produkcji suchej, mokrej oraz przetwórstwie warzywnym. Wyróżnia nas bogata oferta skierowana do rynku detalicznego, branży HoReCa (Hotele, Restauracje, Catering), a także przemysłu. Dostarczamy produkty do wszystkich kluczowych sieci zarówno polskich, jak i zagranicznych.
Grupa Prymat jest właścicielem m.in. takich polskich marek, jak Prymat i Kucharek. Marka Prymat to jedna z najchętniej wybieranych marek w Polsce, która kojarzona jest hasłem „Prymat… więcej smaku”, za którym stoi opowieść o codzienności pełnej smaku i radości. O miłości do jedzenia i pasji – pasji niekoniecznie tylko do gotowania, ale do życia w ogóle.
Druga flagowa marka to Kucharek – “Najlepszy do polskich dań”. Jego wyjątkowa receptura została opracowana w 1995 roku i od tego czasu Kucharek na stałe zagościł w polskich kuchniach. Bez niego trudno wyobrazić sobie tradycyjne zupy, przekąski i domowe potrawy. Aktualnie Kucharek jest najczęściej wybieraną przyprawą uniwersalną w Polsce.
Nasza historia
Początki Grupy Prymat sięgają roku 1983. Jednak przełomowy był rok 199o, czyli początek produkcji przypraw marki Prymat i rok 1995 – powstanie przyprawy do potraw Kucharek.
Na dalszy dynamiczny rozwój Grupy Prymat złożyły się przede wszystkim ogromne inwestycje zarówno w infrastrukturę, nowe technologie oraz park maszynowy, a także skuteczne zarządzanie oparte na licznych systemach, przede wszystkim SAP, ale także ISO i HACCP.
Przemyślana strategia rozwoju oraz przejęcia spółki czeskiej – Pěknỳ-Unimex s.r.o., polskiej spółki – Smak oraz spółki węgierskiej – Lacikonyha Magyarorszák Kft. dały podwaliny do zbudowania Grupy Prymat.
-
Początek działalności Grupy Prymat sięga roku 1983, wówczas nazwa Spółki brzmiała Prima.
-
Przełomowy był rok 1990, czyli początek produkcji przypraw marki Prymat, oferujących przyprawy jednorodne i specjalistyczne mieszanki przypraw.
-
Kolejny ważny rok to 1995, czyli początek produkcji przyprawy do potraw Kucharek.
-
W 1999 r. portfolio marki Prymat liczyło już ponad 80 pozycji, a ofertę rozwinięto o produkty dla branży HoReCa.
-
Przyprawa Kucharek w 2000 r. została wyróżniona pierwszą prestiżową nagrodą “Medal Europejski”.
-
W 2002 r. miała miejsce pierwsza wielka kampania reklamowa Kucharek pod hasłem: “Kucharek – sposób na dobry smak”.
-
W 2003 r. Kucharek został liderem rynku w kategorii przypraw uniwersalnych oraz zyskał znak jakości “Q”. W tym samym roku miała miejsce pierwsza kampania reklamowa marki Prymat pod hasłem “100% przyprawy”.
-
W 2005 r. została przeprowadzona następna kampania reklamowa pod hasłem: “Jest Kucharek. Jest smak”, która ugruntowała mocną pozycję tej marki na rynku polskim.
-
W 2006 r. ambasadorem marki Prymat został znany mistrz kulinarny – Robert Sowa, który jest związany z tą marką do dzisiaj.
W tym samym roku nastąpiła zmiana wizerunku marki Kucharek obejmująca wszystkie kategorie produktów znajdujących się w asortymencie marki. Ponadto Kucharek został odznaczony Laurem Konsumenta.
2006 r. to także punkt zwrotny w historii marki Prymat sp. z o.o., polegający na gruntownej zmianie szaty graficznej na znaną dziś charakterystyczną, bordową linię. -
Zmiana opakowań i pozycjonowania marki wspierane były kampanią reklamową pod hasłem: “Prymat. Przyprawy, które inspirują”. Przyprawy marki Prymat zostały też odznaczone Laurem Konsumenta.
W listopadzie 2007 r. Prymat przejął jednego z liderów czeskiego rynku przypraw – Spółkę Pěkný-Unimex. -
W 2008 r. Spółka Prymat zakończyła projekt wdrażania systemu SAP, wiodącego i najbardziej kompleksowego rozwiązania informatycznego na świecie.
-
Kolejnym etapem rozwoju i realizacji założonej strategii było przejęcie w 2009 r. polskiego producenta przetworów owocowo-warzywnych – Spółka Smak.
-
Od 2010 r. marki należące do Grupy Prymat są intensywnie wspierane w mediach. Nasze marki pojawiły się m.in. w takich programach jak “Kuchenne rewolucje”, “Dzień dobry TVN”, “Ugotowani”, “Życie od kuchni” czy w ulubionych serialach: m.in. “Na wspólnej”, “Przepis na życie”.
-
W 2012 r. wprowadzono nowe receptury oraz szatę graficzną opakowań dla przypraw jednorodnych i specjalistycznych mieszanek przypraw. Prymat – bez konserwantów, sztucznych barwników oraz glutaminianu sodu.
-
Prymat liderem rynku przypraw jednorodnych i mieszanek.
-
Wprowadzenie nowej linii produktów „Mój Przepis na…” promowanych przez wybitnych szefów kuchni.
-
Nowa identyfikacja marki Prymat. Pojawiła się czerń, która symbolizuje mocny charakter marki stale rozwijającej się i dążącej do oferowania coraz lepszej jakości produktów.
-
Przejęcie Lacikonyha Magyarország Kft., jednego z liczących się producentów przypraw na rynku węgierskim.
-
Przejęcie Kulinaria spółka akcyjna, wiodącego dostawcy przypraw dla przemysłu.
-
Została powołana do życia nowa spółka na rynku niemieckim – Prymat International GmbH.
-
Zmiana opakowań marki Prymat.
Wyniki sprzedaży i zatrudnienie
Grupa Prymat każdego dnia realizuje misję i przyjętą strategię rozwoju. Jej wyniki są imponujące i stale dynamicznie rosną. Grupa Prymat jest liczącym się pracodawcą na rynku polskim i łącznie zatrudnia 1142 osoby, natomiast skonsolidowany obrót w 2023 roku wyniósł 807 milionów złotych.
Grupa Prymat w Europie
Marki Grupy Prymat można znaleźć na półkach sklepowych nie tylko w Polsce, ale także w wielu innych krajach Europy. Produkty naszych marek są znane między innymi w: Republice Czeskiej, na Słowacji, w Rosji, na Ukrainie, na Białorusi, na Łotwie i w Bułgarii.
Konsekwentny wzrost sprzedaży, strategia rozwoju nastawiona na ekspansję nowych rynków, nowe zakłady produkcyjne za granicą (dzięki przejęciu Pěkný-Unimex i zakładów w Veverskiej Bityszce i Humpolcu oraz Spółki Kulinara w Tychach) sprawiły, iż Grupa Prymat jest ważnym producentem przypraw zarówno w Polsce, jak i w Europie.
Informacje o realizowanej strategii podatkowej
Poniżej publikujemy raporty z realizowanej strategii podatkowej za poszczególne lata: